Monday 30 January 2012

Kalau Dah Mulut Budak Bijak

.... | Assalamualaikum, Salam 1 Malaysia | ....

Sekarang hampir pukul 1 tengahari. Aku masih duduk buat kerja yang tertangguh, macam ni lah manusia kan suka je tangguh kerja lepas tu bagi beban dekat orang lain. Yang jadi mangsa, orang yang tak bersalah.. Hoho..

Pagi tadi lepas kemas rumah, packing barang semua tapi sekarang pun masih packing , masak .. Aleesya datang. Muka masam tak hingat dunia ni aman lagi.

"awat pulak?", pehh ayat aku dengan dia sekarang ni dah macam kawan dah.

"aunty Syikin paksa Aleesya pakai ni", kata dia sambil angkat sikit baju dia dan tunjuk pampers.

Adess perlu ke budak umur 4 tahun pakai pampers? Aku tanya diri aku sendiri. Aleesya nampak sangat tak selesa, serba salah aku.

"aunty tahu tak datang sini?", tanya aku, Aleesya angguk saja. Berani pulak dia jalan sorang-sorang ke rumah aku ni. Bahaya betul.

"nak tidur sini malam ni boleh?,

"tanya aunty, kalau boleh .. ok je", kata aku sambil buat kerja

"nak tidur dengan uncle boleh?",

"hah? tidur dalam bilik tu la", kata aku sambil tunjuk bilik tetamu. Aleesya geleng laju-laju.

Aku hold dulu soalan Aleesya memandangkan ni baru pagi, nak tidur malam nanti. Sempat lagi la aku fikir plan A ke.. plan B ke. Aku senyum sendiri.

"oiks..budak, makan ape? nak..", Iman tegur Aleesya tengah makan biskut. Dia duduk tepi Aleesya, entah bila Aleesya dengan Iman ni macam kenal lama je. Seingat aku baru ni Iman tengok je, tak tegur pun.

"cookies..nahh..Elmo", Aleesya suap ke mulut Iman. Elmo? Yerp Aleesya panggil Iman.

***

"abang....abang...Aleesya nak kencing..", kata Aleesya kat Iman. Iman pimpin ke toilet,

"ni ada pampers...kencing jelah dalam pampers", kata Iman masa bukak seluar Aleesya

"eiii Aleesya geli la benda ni..", kata Aleesya. Iman buat muka blur dan hairan.

***

"abang.. mana boleh minum ubat dengan Pepsi...", kata Aleesya kat Iman

"why?",

"why? abang belajar tinggi, Aleesya belajar kat nursery je..abang lagi tahu", kata Aleesya dengan penuh konfiden. Padahal Iman minum Pepsi sambil makan gula-gula je. Hurm...


***

"dengar ni Aleesya nak nyanyi..", sambil berdiri atas meja

Uncle..Uncle..Uncle baik..
Abang...Abang...Abang sombong..
(nyanyi gaya 1..1..saya sayang Allah...)

Lepas tu lirik apa aku pun tak tahu..adeish~!

***

"Aleesya..kenapa tak cakap nak datang sini? puas aunty cari", tiba-tiba Syikin datang

"kan dah cakap tadi..",

"bila?",

"masa aunty tidur..",

"mana aunty dengar....",

"aunty kata orang koma pun boleh dengar kita bercakap, aunty tidur je bukan koma. mesti aunty dengar",

=.="

***

"uncle nak makan telur yang uncle buat hari tu...",

"Iman.. pi wat sat..", aku suruh, Iman pun bangun..

"abang bukan macam tu la...", aku dengar suara Aleesya dari dapur.

"ye macam ni..tak caye sudah..",

"bukan...",

"ye...",

"bukan", kata Aleesya lagi

"ye macam ni la yang abang nak.. Aleesya nak jugak? buat sendiri......",

"abang ni macam budak-budak",

Hambik...kan dah kena dengan budak yang betul-betul budak. Aish~!!!!


Terlekat Melekat : packing barang..1 entry 3 jam ambil masa?

7 comments:

  1. bila nk masuk gambar die dalam ni..?

    ReplyDelete
  2. setuju, aku perlu gambar aleesya dan ruang dapur,utk aku hidupkan imaginasi aku..


    skrg aku imagine aleesya mcm aleeya aku, dan scene mcm rumah typical english..

    ReplyDelete
  3. cute la budak nih..upload la pic dia... :)

    ReplyDelete
  4. miss : yerp memang mau lah, ok nanti terasa nak buat entry pasal pic tu.

    Ikar : owhh aku baru perasan.. jiwa xdek ni dalam entry nih..hoho

    Mell : comel tu memang...dan...mulut mak nenek..=="

    Paus : macam sy ... ye dak? =..= haha

    ReplyDelete

AJK Stor