Sunday 6 November 2011

Ketam ... Ikut suka aku

.... | Assalamualaikum , Salam 1 Malaysia | ....

Lysda kata nak makan kek, ketam , pavlova. So aku pun nak share lah ketam yang diceritakan mengganggu gugat selera makan beliau tu. Aku pun hairan ape je yang best dengan ketam ni. Dah-dah, tengok dulu resipi ni ~


Bahan-bahan (A):
  • ketam : 1 kg (tengok lah atas berapa orang nak makan serta nafsu makan masing-masing)
  • serai : 3 batang, diketuk.. ataupun bahasa Chef adalah dititik =.="
  • daun kunyit : 2 helai
  • garam : secukup rasa *jangan banyak sangat
  • gula: secukup rasa *sesudu cukup dah
  • asam keping : 2 keping
  • lengkuas : 3 cm <-- yang ni kena belasah/tumbuk sedikit
  • santan pekat : 300ml
  • air : 1 gelas * tapi lebih sikit pun ok je.


Bahan-bahan untuk dikisar (B):

  • bawang merah : 10 ulas
  • bawang putih : 4 ulas
  • halia : 2cm
  • kunyit hidup : 4cm
  • cili padi : 10 biji *ni kalau nak lagi pedas,tambah sendiri


Dah tahu bahan, so nak tahu pulak cara kan? So cara nak masak sangat simple 

  • Mula-mula bersihkan ketam *spesifiknye aku, lepas cuci bersih ketam dibelah kepada 2 bahagian.
  • Campur semua bahan-bahan A dan B kecuali ketam ke dalam periuk, lepas tu kacau la perlahan-lahan hingga mendidih. 
  • Kelainan kat sini, aku ambik ketam dan sedikit bahan B serta serai. Lepas tu aku sumbat la kat dalam isi/kulit ketam tu sikit.. Kemudian aku stim kan. Kalau ikut resipi asal, lepas je mendidih ketam tu boleh dimasukkan ke dalam periuk. Cuma kat sini aku ubah. * korang yang x berani cuba, baik cuba resipi asal lah.
  • Untuk bahagian kuah tadi,aku biarkan sedikit pekat.
  • Selepas ketam masak, kuah pun dah pekat. Boleh la hidang, makan dengan nasi atau just ratah je.


Gambar dah nampak macam periuk kera pun ada dah tu.

Cuba la kalau berani 3=)


Terlekat Melekat : Pavlova, Blueberry Cheese Cake pulak lepas ni. Tapi dalam masa terdekat ni aku x buat benda-benda ni so gambar kalau ada dalam simpanan, aku upload. Kalau xde, aku pinjam Inche Google jelah. Cuma aku ikut cara aku dalam penyediaan. 

0 blogger kaki gosip:

Post a Comment

AJK Stor